top of page

Kockázatok, amelyek felmerülhetnek egy gyakorlatlan sofőrnél tehergépjárműben és a megoldásaink



Nagyon klassz dolog, és mindannyiunk számára könnyebbség, hogy a TGKBerles.hu-nál elérhető furgonválaszték minden egyes tagja vezethető B kategóriás jogosítvánnyal. Vagyis nincs szükség külön képzettségre ahhoz, hogy az életedben felmerülő rendszeres vagy alkalmi szállítási feladatokat bérelt jármű segítségével intézd. Ugyanakkor nem érdemes arról elfelejtkezni, hogy ha általában személyautót vezetsz, valószínűleg nincsen gyakorlatod furgon és/vagy teherrel megpakolt jármű vezetésében, és ez bizony vezethet ijesztő helyzetekhez.


Abban az esetben, ha ritkán vezetsz furgont, a bérlés előtt érdemes tájékozódni a vezetésből, az út jellemzőiből adódó kockázatokról. A bérlés után, vagyis amikor már nálad van a jármú, pedig lehet, hogy jót teszed magaddal, ha a valódi út előtt elmész néhány próbakörre, hogy tapasztalatot szerezz. Mindenesetre mi most összeszedtünk három olyan kockázati tényezőt, amelyek problémát okozhatnak és felvázoljuk a helyzet enyhítésének lehetőségeit.


Fékezés és irányváltás

A furgon rakterében elhelyezett tárgyak az autó mozgása során passzív teherként viselkednek, amely felvéve az autó mozgási energiájának gyorsaságát és irányát, kanyarodáskor és fékezéskor befolyásolják a mozgást (illetve kiválasztott mozgásváltozás mértékét).


Mit jelent ez? Hogy ha hirtelen fékezünk vagy irányt váltunk, a teher nem tud lelassulni/elfordulni a járművel egy ütemben, emiatt összeborulhat, megrongálhatja a vezetőfülke falát vagy éppen nem engedi megállni az autót. Minden esetben amikor lassítunk vagy kanyarodunk, megpakolt “puttonnyal” a hátunk mögött, előre kell gondolkodnunk. Hosszabb fékúttal, a lassulás folyamatának megnyújtásával vagy a kanyar bevételének nagyobb ívével kell számolnunk.


A teher elmozdulását a megfelelő rögzítéssel meg lehet előzni, természetesen ebben is számíthatsz ránk. A kanyarodáskor azt érdemes szem előtt tartanod, hogy alapvetően alacsonyabb tempóval és nagyobb ívvel számolj, mint egy személygépkocsi esetében. A fékezésnél pedig a furgonokba beépített ráfutásgátló lehet a segítségedre. Ez a távolságmérő szenzorok alapján működő automata fékasszisztens segít, hogy megtartsd a furgon súlyának és az útviszonyoknak megfelelő követési távolságot valamint szabályozza a szükséges fékerőt,. A cél, hogy ne is legyen túl erős, hogy kitegye a járművet a teher tehetetlenségi lendülete okozta irányíthatatlanság veszélyeinek, de ne is törtéhessen meg az ütközés, ha hirtelen fékez az előtted haladó.


A szél hatásai

A furgonok jóval nagyobb összefüggő felületekkel vannak körbevéve és kevésbé áramvonalasak is, mint egy személyautó. Emiatt már a kisebb erősségű szél hatásai is jobban érezhetőek, tolhatják minden irányból vagy épp gyorsíthatják/lassíthatják a járművet. A legveszélyesebb a váratlan erősségű és irányú szélrohamok hatása, hiszen azok le is lökhetik az útirányról vagy akár fel is boríthatják a járművet. Ha ilyesmivel találkozol, érdemes lassabb tempóra váltanod vagy akár megállnod, főleg, ha gyakorlatlan furgonsofőr vagy.


Minden furgonunk oldalszél érzékelő elektronikával van felszerelve, amely, amikor szükséges, átveszi az irányítást a gépkocsi felett és a sávban tartja azt.

5 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page